Niezależnie od tego, czy uczysz małe dzieci, czy uczniów w wieku licealnym, udzielanie korepetycji online może być niezwykle satysfakcjonujące i przyjemne. Jednak może też wiązać się z pewnymi wyzwaniami.
W tym poradniku dowiesz się które strategie zarządzania klasą najlepiej sprawdzają się w środowisku online. Przyjrzymy się powodom, dla których mogą pojawić się problemy, i podzielimy się wskazówkami, jak je rozwiązać.
Najpierw jednak zdefiniujmy podstawy.
Co to jest zarządzanie klasą?
Termin "zarządzanie klasą" odnosi się do umiejętności i technik, które nauczyciele stosują, by ich klasa była uporządkowanym miejscem w którym może odbywać się nauka. Skuteczne zarządzanie klasą minimalizuje problemy z zachowaniem i zakłócenia w pracy, co prowadzi do stworzenia środowiska, w którym uczniowie są zorganizowani, skoncentrowani i czują się częścią społeczności.
Wszyscy chcemy, by nasze klasy były takie, ale nie dzieje się to jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki i może się okazać, że mamy problemy z utrzymaniem pozytywnego środowiska w klasie internetowej.
Przyczyny złego zachowania uczniów
Istnieje wiele powodów, dla których uczeń może zachowywać się nieodpowiednio podczas lekcji. Ważne jest, by o tym wiedzieć, by móc wdrożyć skuteczne zarządzanie zachowaniem uczniów w klasie. Oto kilka najczęstszych powodów niewłaściwego zachowania uczniów:
Uczeń nie wie, co ma robić
Jest to częsty problem - zarówno w Internecie, jak i w tradycyjnej klasie. Przede wszystkim należy upewnić się, że każda czynność lub zadanie, o które poprosisz uczniów, jest jasne.
Na stronie krótkie, jasne instrukcje, krok po kroku. Wykonać przykład wspólnie z grupą lub uczniem. Jeśli jest to czynność wymagająca mówienia, należy ją zamodelować wspólnie z uczniem.
Sprawdzić, czy uczniowie zrozumieli instrukcje, prosząc ich o wyjaśnienie lub zademonstrowanie ćwiczenia.
Zadanie jest zbyt łatwe lub zbyt trudne
Wiemy, jak ważne jest Wiemy, jak ważne jest zapewnienie uczniom zajęć na odpowiednim poziomie. Jeśli jednak w lekcji bierze udział więcej niż jeden uczeń, może to być trudne.
W klasie internetowej uczniom trudniej jest pokazać, że potrzebują pomocy, dlatego należy zaplanować sposoby udzielania wsparcia lub stawiania wyzwań uczniom, którzy mogą go potrzebować.
Uczeń nie jest aktywnie zaangażowany
Niektórzy uczniowie lubią zwracać na siebie uwagę. Jeśli czują się pominięci, mogą zacząć zachowywać się nieodpowiednio. Należy starać się zaangażować tego typu uczniów poprzez przydzielanie im dodatkowych obowiązków lub ról przywódczych.
Może to być na przykład asystent online i poproszenie go o odczytanie pytań zadawanych klasie lub wyznaczenie innego ucznia do udzielenia odpowiedzi. Może to pomóc uczniom poczuć się ważnymi i zachęcić ich do pozytywnego zachowania.
Uczeń jest rozproszony
W klasie internetowej rozpraszacze są wszędzie. Nie można kontrolować tego, co dzieje się w domu ucznia.
Mimo to ważne jest, aby upewnić się, że uczniowie i ich rodzice wiedzą, jak sprawić, by nauka online była jak najbardziej efektywna Usuwając wszelkie przeszkadzające elementy, takie jak hałas w tle, przerwy, a nawet zabawki i gry, które uczniowie mogą mieć w pobliżu.
Uczniów mogą rozpraszać także ich myśli, a także czynniki środowiskowe. Jeśli uczeń czymś się martwi, trudno mu będzie skoncentrować się na lekcji. Należy spróbować dowiedzieć się, co mu dolega, i zaproponować, że porozmawia z nim po zajęciach.
Więcej wskazówek na temat nauczania online można znaleźć w naszym artykule na temat jak być dobrym nauczycielem online.
Pięć skutecznych strategii zarządzania klasą online
Teraz, gdy poznaliśmy już kilka powodów, dla których zarządzanie klasą może być kłopotliwe, przyjrzyjmy się co możemy zrobić, by zapobiec tym problemom.
1. Ustalenie jasnych zasad
Uczniowie muszą znać podstawowe zasady już od pierwszego dnia. Określ swoje oczekiwania na pierwszej lekcji. - Będzie to miało pozytywny wpływ na środowisko nauki online. Im bardziej szczegółowe wytyczne, tym lepiej.
Zaangażowanie uczniów w ustalanie norm i zasad obowiązujących w klasie sprawi, że wszyscy będą się do nich stosować. Jednym ze sposobów na to jest przygotowanie mini-projektu na początku kursu:
- Określ swoje oczekiwania wobec uczniów
- Jeśli uczysz grupę, poproś uczniów, by w parach przedyskutowali, jak spełnić te oczekiwania.
- Poproś uczniów, aby określili swoje własne oczekiwania wobec nauczyciela.
- Stwórz kodeks postępowania lub kontrakt klasowy i poproś uczniów o podpisanie go.
2. Opracowanie planu zarządzania klasą
Planowanie jest niezbędne, by lekcje przebiegały sprawnie. Jednak wielu nauczycieli planuje tylko treść lekcji - czyli to, co oni i uczniowie będą robić. Pomocne może być także zaplanowanie, jak to wszystko będzie przebiegać, co obejmuje także dynamikę klasy. Innymi słowy, Należy również opracować plan zarządzania klasą.
Wcześniej należy ustalić, w jaki sposób uczniowie będą wykonywać dane ćwiczenie. Jeśli prowadzisz lekcje grupowe online, przydziel wcześniej pary lub grupy - pozwoli to dobrać uczniów według ich umiejętności i możliwości.
W przypadku niektórych zadań można wybrać grupy o mieszanych umiejętnościach lub grupy złożone z różnych osobowości - Czterech liderów w grupie może doprowadzić do chaosu! W przypadku pracy grupowej należy przydzielić uczniom role. W zależności od rodzaju zadania mogą to być następujące role
Opiekun
Osoba nadzorująca jest odpowiedzialna za zadawanie pytań grupie, wyjaśnianie instrukcji i upewnianie się, że wszyscy biorą udział w pracy.
Osoba sporządzająca notatki
Osoba sporządzająca notatki zapisuje odpowiedzi grupy.
Badacz
Badacz sprawdza wszelkie informacje, co do których grupa nie jest pewna.
Rzecznik
Rzecznik składa sprawozdanie klasie na koniec ćwiczenia.
Niezależnie od tego, jaką rolę wybierzesz, ważne jest, aby każdy uczeń wiedział, co ma robić.
3. 3. Procedury
Młodsi uczniowie potrzebują spójności i struktury, aby czuć się bezpiecznie w środowisku klasy internetowej. Rutyna sprzyja dobremu samopoczuciu społecznemu i emocjonalnemu i może pomóc w zapewnieniu takiej struktury, bez poczucia powtarzania tych samych czynności na każdej lekcji.
Najlepszym sposobem jest rozpoczynanie i kończenie lekcji od krótkiej, prostej rutyny. Może to być na przykład pytanie o datę i pogodę lub poproszenie uczniów, by powiedzieli, co już robili danego dnia.
W przypadku młodszych grup uczniów można zaśpiewać i wykonać jakąś czynność do piosenki, zanim uczniowie usiądą, by rozpocząć lekcję.
Rutyna nie musi oznaczać wykonywania tych samych czynności każdego dnia. Chodzi o to, by mieć procedurę, dzięki której Uczniowie wiedzą, czego mogą się spodziewać na każdym etapie lekcji.
4. Budowanie relacji
Każdy nauczyciel w końcu wykształca swój styl kierowania klasą. Nauczanie staje się o wiele łatwiejsze, gdy w klasie panuje pozytywna atmosfera, a uczniowie dobrze się ze sobą dogadują.
Gdy uczniowie czują się doceniani przez nauczyciela i przez siebie nawzajem, znacznie rzadziej zachowują się niewłaściwie, co przekłada się na większe zaangażowanie uczniów. Gry i zabawy integracyjne mogą być pomocne, ale czasami jest to kwestia sposobu rozpoczęcia lekcji.
Przywitaj uczniów wchodzących do klasy online. Zamiast zwykłego powitania można wymyślić jakiś rodzaj fizycznego powitania, na przykład taniec TikTok, który uczniowie wykonują po wejściu do sali online.
Innym sposobem budowania relacji z uczniami jest pytanie ich o życie. Należy zanotować zainteresowania każdego z uczniów i ważne wydarzenia, o których wspominają. Na kolejnych lekcjach można zadawać pytania.
Wystarczy proste: "Cześć, Aiko! Jak ci poszedł mecz koszykówki?" pokazuje uczniom, że widzisz w nich ludzi i że ci na nich zależy.
5. Używaj pochwał
Niezależnie od filozofii zarządzania klasą i stylu nauczania, jednym z najlepszych sposobów pomagania uczniom w przestrzeganiu zasad jest chwalenie ich za to, co robią.
Należy dać im znać, gdy zrobią coś dobregoi entuzjastycznie się tym pochwalić! Pozytywne wzmocnienie zwykle działa o wiele lepiej niż upominanie kogoś za negatywne zachowanie. Sprawia, że uczniowie czują się dobrze we własnej skórze, co jest uczuciem, które będą chcieli powielać.
Co może utrudniać zarządzanie klasą podczas nauczania online?
Wiele z tych wskazówek dotyczących zarządzania klasą przyda się podczas nauczania młodych uczniów, niezależnie od tego, czy nauczanie odbywa się online, czy twarzą w twarz. Jednak nauczanie online może mieć też swoje własne, dodatkowe wyzwania.
Sprawdzanie poszczególnych osób
Jednym z głównych problemów jest to, że bardzo trudno jest zobaczyć, co robią uczniowie, nawet jeśli mają włączoną kamerę. Skąd wiadomo, czy uczeń wykonuje swoje zadania i czy nie potrzebuje pomocy?
Jeśli zauważysz, że uczeń rozprasza się podczas zajęć grupowych, spróbuj wysłać mu prywatną wiadomość.
Czasami wystarczy "Wszystko w porządku? "Czy mogę pomóc?" wystarczy, by sprowadzić ucznia z powrotem na właściwą drogę i pozwolić ocenić, czy potrzebuje on dodatkowego wsparcia. W przypadku zajęć indywidualnych należy po prostu zatrzymania się i zadania uczniowi pytania z wyprzedzeniem.
Odwracanie uwagi
Jeśli w klasie jest kilku uczniów, może się zdarzyć, że wszyscy będą próbowali mówić jednocześnie, zwłaszcza młodsi uczniowie. Aby tego uniknąć, wprowadzić system informacji zwrotnej, który pokaże uczniom, jak mają odpowiadać lub dzielić się swoimi odpowiedziami.
Należy wcześniej ustalić, w jaki sposób uczniowie mają odpowiadać:
- Czy mają odpowiadać na czacie, czy ustnie?
- Czy wszyscy mają mieć włączone mikrofony, czy wyłączone?
- Czy wyznaczysz ucznia, który ma udzielić odpowiedzi, czy pozwolisz na swobodną dyskusję?
- W jaki sposób uczniowie mogą pokazać, że chcą udzielić odpowiedzi?
Wizualne rekwizyty rekwizyty wizualne mogą pomóc wyjaśnić, w jaki sposób uczniowie mają odpowiadać. Można przygotować małe znaki drogowe z obrazkami przedstawiającymi modalność odpowiedzi. Na przykład:
- Ikona mikrofonu dla odpowiedzi ustnych
- Pojedynczy patyczak, aby pokazać, że nominujesz ucznia
- grupa patyczaków, aby pokazać, że każdy może udzielić odpowiedzi
Aby uzyskać najlepsze rezultaty, trzymaj znak przed i po zadaniu pytania.
Radzenie sobie z poważniejszymi problemami
Czasami, mimo najlepszych chęci, na zajęciach grupowych mogą pojawić się poważniejsze problemy z zarządzaniem klasą, takie jak zastraszanie czy trolling.
Niektórzy uczniowie naśladują zachowania trollingowe zaobserwowane w Internecie i powielają je w swojej klasie. Inni mogą wysyłać nieodpowiednie lub krzywdzące wiadomości do kolegów z klasy. Oto kilka wskazówek, jak radzić sobie z takimi problemami:
- Wyłącz prywatny czat
- Wyłączyć telefony uczniów
- Zorganizowanie "godzin biurowych" lub indywidualnych czatów z wychowawcą
- Utrzymuj kontakt z opiekunami
Na koniec, komunikacja jest kluczowa. Należy przedstawić uczniom swoje oczekiwania i konsekwencje ich niespełnienia w sposób dla nich zrozumiały. Bądź cierpliwy, wyrozumiały i stanowczy, ale sprawiedliwy.
Aby dowiedzieć się więcej o nauczaniu dzieci przez Internet, przeczytaj Przewodnik po tym, jak uczyć dzieci online - co robić, a czego nie robić.