Duża część gramatyki opiera się na pojęciach, których nie można łatwo zobaczyć. Możemy używać obrazów, aby pokazać idee, ale jak mówi powiedzenie: "Obrazy mówią tysiąc słów", co oznacza, że wiele pomysłów jest możliwych. Narysowanie obrazu może pomóc nam zrozumieć zdania, ale obraz nie może być zredukowany do jednego zdania.
Pokazywanie gramatyki
Wprowadź kształty. Kształty nie pokazują znaczenia słów tak jak obrazki. Zamiast tego kształty mogą być używane do wyjaśniania pojęć. Są to zwykłe kształty, takie jak koła, trójkąty, prostokąty lub kwadraty. Podobnie jak słowa i dźwięki, kształty są przypadkowe. W pewnych przypadkach decydujemy się używać ich jako pewnego rodzaju kodu lub wzoru.
Kształty stanowią wizualny kod lub zestaw wskazówek w określonej kolejności. Można je wykorzystać do pokazania kolejności słów w gramatyce. Jest to pomocne, ponieważ eliminuje potrzebę używania słów związanych z gramatyką, takich jak "rzeczownik", "obiekt" czy "czasownik". Rodzaje rzeczowników, takie jak przedmioty i podmioty, można pokazać za pomocą pozycji kształtów.
Wypełnianie kształtów
Z biegiem lat opracowałem kilka wzorów kształtów, które uczniowie uważają za przydatne. Na przykład, gdy uczę uczniów, jak tworzyć pełne zdania (zarówno pisemne, jak i wypowiadane na głos), zazwyczaj rysuję na tablicy od lewej do prawej strony w kolejności: koło, trójkąt i kwadrat lub prostokąt, który nazywam "pudełkiem".
Rodzaje słów, które znajdują się w tych kształtach, są zgodne z kolejnością zdań w języku angielskim. Kształty te mogą być stosowane w innej lub podobnej kolejności dla uczących się innych języków, pod warunkiem, że wzór pozostanie taki sam pomiędzy zdaniami i lekcjami. Konsekwencja jest istotnym elementem wykorzystania kształtów w nauce języka.
Kółko
W języku angielskim koło jest używane dla słów, które mówią, o czym jest zdanie, co wykonuje daną czynność, a czasem dla słów-wypełniaczy (takich jak "it"), które są potrzebne do zbudowania zdania. Oczywiście kółko reprezentuje pojęcie "podmiot" lub "rzeczownik przedmiotowy", ale nie jest konieczne informowanie o tym uczących się, chyba że znają już to pojęcie.
Trójkąt
W trójkącie znajdują się słowa oznaczające czynność lub byt oraz wszystkie inne słowa, które do nich należą. Na przykład, "is eating" wszystkie słowa znajdą się w trójkącie, podobnie jak słowa takie jak "haven't got" lub "really want to try" - co oznacza, że czasami używa się dużego trójkąta. W przypadku pytań mogą to być dwa trójkąty narysowane w dwóch miejscach.
Ramka
Ramka może być długa lub krótka, w zależności od tego, ile słów ma się w niej zmieścić. Rozmiar może być doskonałym sposobem na wskazanie, ile słów jest potrzebnych do wyrażenia idei, których używa uczeń. Często zawiera słowa opisowe wraz z rzeczami, które - nie robią, ale - są lub otrzymują działanie. W tym miejscu lubię również narysować kropkę.
Mamy korepetytorów online w ponad 50 językach.Preply to jedna z wiodących platform edukacyjnych, która zapewnia lekcje 1 na 1 z certyfikowanymi korepetytorami za pośrednictwem ekskluzywnego czatu wideo.
- Znajdź mojego korepetytora online teraz
- 1456 opinii, "Doskonały"
Zaczynamy
A więc to tak! Kształty mogą pomóc w nauce gramatyki, ponieważ dzięki nim zdania stają się całkiem proste. Dla uczących się, rysowanie kształtów najpierw przed napisaniem zdania pomoże pokazać ogólny porządek i podpowie, jakie słowa trzeba będzie dodać, aby utworzyć pełne zdanie. Jeśli nie wszystkie słowa zmieszczą się w jednym, to nie szkodzi.
Nauczyciele mogą podać uczniom kilka przykładów zdań, używając kształtów narysowanych na tablicy lub papierze, aby nauczyć ich tego pojęcia. Następnie można poprosić uczniów o podanie własnych słów. Jeśli nie chcesz pisać ani rysować, pokaż im to za pomocą rąk.
Łatwo jest rozwinąć schematy kształtów, rysując linie na początku lub końcu zdań, na przykład w przypadku zdań złożonych. Można nawet utworzyć dwa zestawy kształtów połączone spójnikiem "i". Pamiętaj jednak, aby nie przesadzić ze szczegółami - to nie jest diagram zdań. Jest to sposób na uproszczenie gramatyki.
Spróbuj użyć kształtów w swoich zdaniach!